Per ampliar els nostres coneixements, el nostre professor ens va fer llegir el llibre ''Usos educatius dels blocs''
El llibre es dividia en diferents apartats, que seguidament us mostraré:
-Web 1.0 i 2.0
Les primeres web (la Web 1.0) eren molt simples i estàtiques, ja que només permetien una relació en direcció servidor - client. Tenien un llenguatge molt formal i no permetien una interacció entre els usuaris o entre els usuaris i els proveïdors de la informació.
Les web 2.0 són molt interactives i permeten la particiació de l'usuari, no només pot visionar la informació, sinó que també pot donar la seva opinió, afegir els seus coneixements (a través de la participació en fòrums, introduint els seus coneixements, etc) de manera que l'intercanvi d'informació es converteix en una cosa més activa. Uns exemples són les wikis i els blocs.
-La blocosfera:
La blocosfera és un conjunt de comunitats de diverses persones que conversen, que comparteixen unes pautes i patrons de comportament que possibiliten la comunicació de manera global. Els serveixen per pensar, reflexionar, escriure, compartir i participar.
-La blocosfera educativa:
És una eina que incrementa les possibilitats de comunicació alhora que afavoreix l'activitat dels alumnes, imprescindible per a la construcció dels seus coneixements. També fomenta la interacció, tant entre alumnes com entre alumnes i el professor. I els blocs mostren el que es fa a l'aula.
-El bloc:
És un lloc web composta per entrades organitzades per cronologia inversa o etiquetes. Són llocs personals autogestionats que permeten que els lectors comentin els article, i que es creïn enllaços per temes entre blocs. D'aquesta manera es creen comunitats on es conserva i es comparteixen coneixements. Aquestes comunitats i els seus intercanvis constitueixen la blocosfera.
Un blog ha de tenir:
-BLOCROLL O LLISTA DE BLOCS: Llista d'enllaços que l'autor d'un bloc recomana i que destaca per la relació que té amb la temàtica del bloc o per altres elements que vulgui remarcar.
-COMENTARIS: Són el mitjà d'intercanvi entre l'autor i el lector i el que l'ajudarà a crear coneixement, rebre feedback...
-ENLLAÇ PERMANENT (PERMALINK): Encara que el bloc està basat en un seguit d'articles, cada article o entrada té una pàgina web independent amb una direcció específica per poder-la enllaçar i recuperar-la fàcilment.
-ETIQUETES: Element que facilita l'organització i identificació dels continguts.
-RETROENLLAÇOS (TRACKBACKS): Quan en un bloc es fa referència a un artícle o entrada publicat en un altre bloc, es crea una relació entre aquests blocs de tal manera que es pot viualitzar quins blocs enllacen directament amb un article concret.
-SUBSCRIPCIÓ (RSS): Enviïn actualitzacions automàticament.
-Els blocs educatius:
La seva introducció a l'aula suposa noves possiblitats de comunicació alhora que afavoreix l'activitat de l'alumne, immprescindible per a la construcció dels seus coneixements. A més, el protagonisme que assoleix l'alumne està acompanyat d'una responsabilitat, ja que ha de ser public al bloc, l'artícle de l'alumne ja té un destinatari, que no són només els companys i el professor, sinó qualsevol que el visiti. Això fa que l'alumne respecti les normes lingüístiques, socials i ètiques.
-Tipus de blocs educatius:
-MES ENLLÀ DE L'AULA:
-> Blocs de centre: revistes digitals, bloc de la biblioteca, activitats del centre...
-> Blocs destinats a cursos en formació TIC: com a recurs per semminaris.
-> Blocs de professors: reflexions sobre l'educació.
-BLOCS DE L'AULA:
-> Blocs de l'aula del mestre: proporcionar als alumnes informació.
-> Blocs de professor- alumnes: quaderns digitals, revista de clase...
-> Bloc d'aula de l'alumne: fer tasques proposades pel professor, desenvolupar temes de lliure elecció...
-Tipus d'activitats amb els blocs:
Les activitats dependran del tipus de blocs i de la seva funció.
-Col·laboracions dels alumnes en una revista d'aula o de centre: les col·laboracions s'ajusten a unes seccions establertes prèviament per un consell de redacció.
-Selecció de treballs per a carpetes d'aprenentatge digitals: mostrar exemplars del treballs dels alumnes a fi de publicar algunes m ostres dels seus aprenentatges.
-Respostes que les alumnes deixen en el bloc del professor com a comentaris: Qüestions ue el professor planteja perquè els alumnes responguin.
-Entrades dels alumnes en blocs col·lectius administrats pel professor o pels alumnes: poden ser molt variades; resenyes de llibres, informes sobre el desenvolupament d'un treball..
-Entrades en blocs individuals: diaris d'aprenentatge, pot ser un bloc temàtic (elaborar continguts d'un tema lliure...)
BIBLIOGRAFIA:
Libro consultado: Usos educatius dels blocs: recursos, orientacions i experiències per a docents.
Balagué Puxan. Francesc i Zayas Hernando Felipe
No hay comentarios:
Publicar un comentario